Een sector helpen om een ingrijpende verandering te ondergaan

  • Advisory
  • Coaching
  • Training

Onze werkwijze is gebaseerd op diverse niveaus:

Uitdaging

Strategische context van de organisatie

Het bedrijf maakte een periode van herstructurering door. Het is immers actief in de retail, een sector die in volle omwenteling is en zichzelf moet heruitvinden (digitalisering, evolutie van de consumptiepatronen, hoge inflatie…).

Type

  • Grande distribution

  • 15 sites Wallonie et Luxembourg

  • 1600 employés

  • Groupe européen

Bronnen

Equipe de consultants, coaches et formateurs

Tijd

5 ans

Problemen

01

Prestaties

Het prestatieniveau van de verschillende winkels was erg uiteenlopend

02

Motivatie

Sommige medewerkers hadden moeite om de snel opeenvolgende veranderingen bij te houden

Oplossingen

Dankzij een geïntegreerde aanpak (consultancy + opleiding + coaching) konden we diepgaand en op alle niveaus inwerken (waarden, mindset, gedrag…)

1
Managementtraining voor leidinggevenden
2
Begeleiding ter plaatse. Bijv. technieken om het team te briefen, om de planning op te maken...
3
Workshops voor klantgerichtheid
4
Individuele coaching van managers N-1, N-2, N-3
5
Begeleiding directiecomité
6
Digitale communcatietools ter ondersteuning van de veranderingen

Resultaten

Voordelen

  • Doordat iedereen op zoveel verschillende manieren was gestimuleerd, geholpen en uitgedaagd, werd die ingrijpende culturele herstructurering goed onthaald. Al snel wierp die strategie vruchten af.
  • De voorbije tien jaar zijn de management- en communicatiemethoden aanzienlijk geëvolueerd.

Tegenwoordig zijn we eerder achter de schermen actief. We begeleiden de directie bijvoorbeeld bij het maken van strategische beslissingen. Ook organiseren we praktijkopleidingen voor de medewerkers (onthaal, omgaan met moeilijke situaties…).