Advies voor de transformatie van de bedrijfscultuur

Transformatie van uw bedrijfscultuur: een element dat vaak over het hoofd wordt gezien, terwijl het toch het verschil kan maken

Waarom is Ă©Ă©n gezamenlijke bedrijfscultuur belangrijk?

  • Een bedrijfscultuur bestaat uit ongeschreven regels, gewoontes en gedrag die door alle medewerkers van een bedrijf worden gedeeld. Bij veel ondernemingen – en zeker in het begin – ontstaat die bedrijfscultuur spontaan. Later gaat die bedrijfscultuur uit de begindagen vaak verbleken. Het is ook mogelijk dat die regels niet overeenkomen met de manier waarop de mensen zich in werkelijkheid gedragen. Vaak volgt hieruit een verlies van energie en efficiĂ«ntie.
  • De bedrijfscultuur heeft een grote impact op de prestaties en de motivatie van de mensen. Managers vragen ons vaak hoe ze hun medewerkers kunnen motiveren en betrokken laten voelen. Hoe kunnen ze een specifieke sfeer of mindset opwekken? Een bedrijfscultuur is niet iets wat je ziet, maar wat je voelt. Hun kunt u dan een sterke bedrijfscultuur creĂ«ren? Heeft u ook de indruk dat de mindset van bepaalde medewerkers niet overeenkomt met wat u in gedachten heeft? Moedeloosheid, een gebrek aan initiatief, en flexibiliteit, een kloof tussen de werkvloer en het management…
  • Een gezamenlijke en enthousiaste bedrijfscultuur vormt een niet te onderschatten concurrentievoordeel! Met een duidelijke identiteit en sterke waarden blijven uw medewerkers gemotiveerd en vindt u ook makkelijker nieuwe werknemers. De nieuwe generaties willen graag het gevoel hebben deel uit te maken van de bedrijfscultuur.
Generation Y

Hoe kunt u de bedrijfscultuur omvormen?

Wil u een andere bedrijfscultuur maar weet u niet goed hoe of waar te beginnen? Onze consultants pakken de omvorming van een bedrijfscultuur aan zoals ze met elk ander project doen. Hierbij begeleiden ze u stap voor stap naar uw ideale bedrijfscultuur. Die is het resultaat van een duidelijke strategie en een flinke dosis intuĂŻtie over wat uw bedrijf uniek maakt.

01

We volgen een gestructureerde aanpak. Die begint met een  sociaal-organisatorische analyse : wat is jullie identiteit? Welk verleden delen jullie? Deze eerste fase gebeurt in co-creatie met uw werknemers. Het is dan ook belangrijk dat ze van bij het begin worden betrokken bij de bedrijfscultuur. Het moet er een zijn waarin ze zichzelf herkennen en die voor hen een meerwaarde heeft.

02

Daarna gaan we aan de waarden werken. Dat zijn immers de pijlers van uw bedrijfscultuur. We zoeken uit hoe u ervoor kunt zorgen dat die waarden op de werkvloer voelbaar zijn: managementstijlen, bestuur en transparantie, rituelen, werkruimte, teamspirit, knowhow, kennismanagement, recruitingproces, employer brand, werktijden…

03

Onze bedrijfscultuurconsultants werken met gebruiksvriendelijke instrumenten die geĂŻnspireerd zijn door gerenommeerde sociologen en psychologen. Een van die systemen is het wereldwijd erkende model met acht niveaus van Clare Graves (1914–1986). Daarmee kunnen we een complex probleem – zoals het gevoel deel uit te maken van een bepaalde bedrijfscultuur – op een gestructureerde, begrijpelijke en duidelijke manier aanpakken.

04

Onze experts zijn bovendien vertrouwd met changemanagement. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat de nieuwe, gewenste cultuur ook effectief voet aan de grond krijgt. We helpen de teams om de bedrijfscultuur te laten opbloeien. Dat kan bijvoorbeeld door de medewerkers een nieuwe mindset aan te leren die de prestaties een boost kan geven.

Een vraag?

Elke organisatie, elke context, elke cultuur is uniek! Neem contact op met RĂ©gis Collette, stichtend vennoot van Progress Consulting, voor een diagnose van uw bedrijfscultuur. Zonder oordeel combineert RĂ©gis diagnostische instrumenten en een gestructureerde aanpak met een echte zin voor observatie en finesse in de analyse.