Hoe kunnen we voorkomen dat mensen ontslag nemen?

  • Talent Management

Uitdaging

Strategische oorzaken?

  • De medewerkers van een Europese leider in multitechnische services zochten naar zingeving en identiteit. Dat was vooral het geval bij de jongere generaties. Na de pandemie zeiden velen te dromen van een “ander leven” en van een nieuwe manier van werken.
  • Europa houdt zijn hart vast voor de “great resignation” zoals die zich in de Verenigde Staten voordoet. Hoe kunnen we onze werknemers motiveren en voorkomen dat ze ontslag nemen?
  • Door het vele telewerken hebben de medewerkers minder feeling met de waarden van het bedrijf. Ook het samenhorigheidsgevoel neemt af.

Type

  • 250-500 personnes

Uitdagingen

  • Employer Branding

  • Recrutement

  • Corporate Culture

Bronnen

1 consultant en talent management

Tijd

1 mois

Welke problemen kunnen zich voordoen?

01
  • Onduidelijkheid over de waarden
  • De jonge generaties verwachten duidelijke en inspirerende waarden van hun werkgever. Het is dus essentieel dat de bedrijfscultuur (mee-)evolueert.
02

Hoe kunnen we die scheefgroei opmeten?

De klassieke assessmenttools (kennis/ sociale vaardigheden) zijn ontoereikend om die waarden op te meten. Wat kunnen we dan doen om dat verlies aan voeling met de waarden en gebrek aan motivatie te peilen? Want dat is essentieel om te voorkomen dat mensen afhaken.

Oplossingen

01
Tool (Spiral Drives) om die "ongrijpbare" elementen te analyseren
02
Analyse huidige cultuur op acht niveaus ("as is")
03
Screening van wat de medewerkers willen, achterhalen wat iemand, een team, een afdeling/business unit fundamenteel motiveert
04
Opzetten van focus groups en brainstormworkshops
05
Peilen in hoeverre de bedrijfscultuur nog voldoet aan de verwachtingen
06
Een plan opstellen om het evenwicht terug te vinden, prioriteiten stellen en de culturele roadmap "to be" opmaken
07
Concrete elementen voor een sterk employer brand
08
Effectbeoordeling met de risicogroep: aanbevolen acties om te voorkomen dat mensen opstappen

Resultaten

Wat zijn de voordelen?

  • Een sterke en duidelijke identiteit om opnieuw een gevoel van verbondenheid te scheppen
  • Input voor het “employee value proposition”-employer brand om aantrekkelijk te blijven voor de kandidaten

Concreet?

  • “Project approach” met evaluatie-indicatoren om te voorkomen dat mensen vertrekken
  • Een “cultural transformation”-taskforce bij de klant
  • Wereldberoemde tool, gebaseerd op het werk van C. Graves