Doelgroep
-
iedereen die gedragsvaardigheden wil ontwikkelen en hulpmiddelen verwerven om agressie op de werkplek te voorkomen of ermee om te gaan
-
iedereen die geconfronteerd wordt met moeilijk gedrag, onvrede en agressie bij werknemers, klanten of het publiek
Duur
- 1 of 2 dagen
Smoor agressie in de kiem
Agressie is vooral een proces van fysiologische ontlading (emotionele agressie en frustratie).
Het menselijke zenuwstelsel verwerkt voortdurend prikkels. Als iemands lichaam in een staat van overmatige opwinding verkeert, ontlaadt hij of zij zich vaak automatisch en onbewust als reactie op een emotionele trigger. Deze ‘agressieve’ ontlading gebeurt via de neurale brug (de verbinding tussen twee hersenen/zenuwstelsels via spiegelneuronen).
Agressie beheersen begint in het lichaam en dus via zelfregulering. Dat vormt de kern van deze training. Door eenvoudige en gerichte oefeningen (neurofysiologische oefeningen, ademhalingstechnieken, enz.) leren de deelnemers de belasting van hun eigen zenuwstelsel te reguleren. Natuurlijk valt dat niet op één of twee dagen te leren, maar met de training kunnen deelnemers zelf verder oefenen.
Wie zichzelf reguleert en kalm en benaderbaar blijft (in plaats van kil en onbenaderbaar) in agressieve situaties, kan gemakkelijker agressie van anderen voorkomen of aanpakken. Deelnemers laten gesprekspartners (de ‘agressors’) bewust en snel laten ontladen, zonder hen aan te zetten tot verdere ontlading.
Voortbouwend op hun psychische en fysieke weerbaarheid kunnen de deelnemers aan de slag met een praktische toolkit om de ‘agressors’ positief te beïnvloeden en de situatie te beheersen.
Doelstellingen
Agressief gedrag analyseren en begrijpen
Agressief gedrag ontcijferen
Strategieën om agressieve situaties te voorkomen of onschadelijk te maken
Signalen herkennen die kunnen leiden tot een gewelddadige situatie (verbaal en/of fysiek)
Emoties herkennen en reacties onder stress beheersen
Technieken gebruiken om snel te decomprimeren
Lesmethode
-
afwisseling van theorie en praktijk door middel van individuele en groepsoefeningen
-
training gebaseerd op levensechte situaties (van agressie)
-
ingaan op concrete situaties van de deelnemers
-
realistische situaties gecreëerd door een acteur
-
een gereedschapskist en dagelijkse rituelen voor elke deelnemer
Opleidingsprogramma
-
afgestemd op de realiteit van de organisatie en op concrete gevallen
-
een unieke kans voor constructieve communicatie tussen management en operationele teams
-
beperkingen rond creativiteit en het ontstaan van nieuwe ideeën opheffen
-
een oplossingsgerichte houding en een groeimindset ontwikkelen
-
uit je comfortzone treden en strategisch denken zien als individuele en collectieve vooruitgang
-
een stap terugnemen, vertragen, tijd en ruimte nemen om anders te denken
-
een stimulerend programma dat medewerkers centraal stelt en erkent