Opleiding

Voeren van sollicitatiegesprekken

Publiek

  • HR-managers en – medewerkers, managers en HR-adviseurs

Duur

  • 1 dag

Hoe structureer je een gesprek en stel je effectieve vragen om de juiste kandidaten te selecteren ?

De beschikbare tijd voor een sollicitatiegesprek is vaak beperkt, maar het aantal te bevragen factoren en de inzet van de beslissing aan het eind van het gesprek zijn enorm. Het gesprek zo structureren dat alle belangrijke punten in de beschikbare tijd aan bod komen, krachtige vragen stellen om zowel tijd te besparen als de relevante competenties aan te spreken, tot een conclusie komen en afstemming tussen belanghebbenden door middel van beslissingsondersteunende instrumenten zijn allemaal succesfactoren die tijdens de training aan bod komen. Zonder te vergeten dat je via zo’n interview ook speelt met je employer brand.

 

Doelstellingen

01

Een sollicitatiegesprek structureren

02

Vragen stellen en vaardigheden beoordelen

03

De valkuilen van cognitieve vooringenomenheid vermijden

05

Inclusief gedrag aannemen

 

06

Tot een conclusie komen

07

Feedback geven aan de kandidaat

Pedagogische methode

  • Presentatie van concepten en tools

  • Praktische oefeningen

  • Oefeningen met casussen

Pedagogische programma

1. Het voorbereiden en structureren van een interview

  • De elementen die beschikbaar zijn om een sollicitatiegesprek voor te bereiden
  • Relevante CV-informatie die onderzocht moet worden
  • Het structureren van het interview en het stellen van prioriteiten bij vragen
  • De rolverdeling met de andere sprekers
  • Ethische principes met betrekking tot privacy en gelijke kanse

2. Vragen stellen en vaardigheden beoordelen

  • Onderscheid tussen kennis, knowhow en interpersoonlijke vaardigheden
  • Het type vraag dat gesteld moet worden
  • Metacommunicatie
  • De STAR-methode voor het beoordelen van competenties

3. Objectief zijn en vooroordelen vermijden

  • Welke cognitieve vooroordelen verstoren sollicitatiegesprekken
  • Jezelf kennen en je “bril” schoonmaken
  • Valkuilen die je moet vermijden
  • Het belang van feedback als een van de hefbomen van het werkgeversmerk
  • De elementen kiezen waarop je feedback geeft
  • De DESC-methode toepassen
  • Moeilijke situaties beheersen

4. Feedback geven en afronden

  • Het belang van feedback als hefboom voor employer branding
  • Het kiezen van de elementen waarop je feedback geeft
  • De DESC-methode toepassen
  • Moeilijke situaties beheersen

Trainingen rond hetzelfde thema