Doelgroep
- jongeren
- commerciële profielen
- technische medewerkers
Duur
- 1 of 2 dagen
Op naar de eerste verkoop: van technische expert naar commerciële meerwaarde
Steeds meer technische professionals — van ingenieurs tot juristen en consultants — krijgen vandaag de vraag om ook proactief bij te dragen aan klantrelaties en commerciële ontwikkeling. Waar voorheen vooral de inhoud of het product centraal stond, wordt nu ook verwacht dat ze kansen signaleren, klantgericht meedenken en zelfs nieuwe klanten werven.
Een waardevolle uitdaging, maar niet zonder drempels. Deze nieuwe rol vraagt dat u vertrouwde routines loslaat en uit uw comfortzone stapt. Dat kan onzekerheid, weerstand of spanningen met zich meebrengen.
In deze opleiding begeleiden we u stap voor stap in die overgang. U leert:
- hoe u uw technische of inhoudelijke expertise omzet in commerciële meerwaarde
- hoe u actief kansen detecteert binnen bestaande klantenrelaties
- hoe u zich comfortabel voelt in een rol met commerciële verantwoordelijkheid
- en hoe u met meer vertrouwen bijdraagt aan de groei van uw organisatie
Doelstellingen
Deze salesopleiding voor niet-verkopers geeft u energie om aan de slag te gaan en reikt u de nodige tools aan om resultaten te boeken.
Lesmethode
- voorafgaand aan de opleiding wordt elke deelnemer uitgenodigd om een LinkedIn-account aan te maken of het bestaande profiel bij te werken
- gepersonaliseerde feedback op het LinkedIn-profiel tijdens de opleiding
- tools en methodes om een gerichte netwerkstrategie op te bouwen
- interactieve workshops en gesprekken in kleine groepjes voor maximale uitwisseling en toepassing
Opleidingsprogramma
- werken aan beperkende overtuigingen over verkoop en ze ombuigen naar helpende, groeigerichte overtuigingen
- een positieve, open houding ontwikkelen ten opzichte van commerciële kansen
- uit je comfortzone stappen en commerciële ontwikkeling zien als een gedeeld proces van persoonlijke én collectieve groei
- leren handelen binnen de grenzen van je invloedssfeer
- bestaande klantenrelaties verder ontwikkelen en verdiepen
- inzicht in wat netwerken tegenhoudt of juist stimuleert
- geluk als ontwikkelbare vaardigheid: hoe mindset en energie een rol spelen in succes
- de verschillende netwerken rond jou in kaart brengen: klanten, kennissen, partners
- strategieën om actief te netwerken bij bestaande klanten
- je bedrijf op een heldere en spontane manier voorstellen in elke context: de elevator pitch