Opleiding
E-learning

Changemanagement: de rol van de proximitymanager

Doelgroep

  • alle managers en toekomstige teammanagers

  • iedereen die veranderingen begeleidt in een ambassadeursrol

Duur

  • 1 dag

Verandering van onderuit

Veel organisaties staan voor een verandering, maar worstelen met de uitvoering. De proximitymanager (of eerstelijnsverantwoordelijke) is dé sleutel tot succesvolle verandering, omdat hij/zij het dichtst bij de medewerkers staat. Deze training maakt van de proximity manager een krachtige motor van verandering.

De training is gebaseerd op het ADKAR-model van Prosci®, een wereldwijd erkend model voor individuele en organisatorische verandering. De vijf bouwstenen van ADKAR:

  • Awareness: inzicht in het waarom van de verandering
  • Desire: motivatie om mee te doen
  • Knowledge: weten hoe te veranderen
  • Ability: het vermogen om het nieuwe gedrag toe te passen
  • Reinforcement: verankering van de verandering

Doelstellingen

01

Communiceren over verandering

02

Top-down en bottom-up contacten onderhouden

03

Verandering op het juiste niveau betrekken

04

Anticiperen op weerstand

05

Collega’s begeleiden bij verandering

Lesmethode

  • concrete gevallen die de deelnemers hebben meegemaakt (+ feedback)

  • praktische rollenspellen

Opleidingsprogramma

  • de rol van de manager bij changemanagement

  • veranderingen communiceren aan het team en de omgeving

  • een soepele verandering dankzij communicatie en feedback

  • omgaan met negatieve emoties en weerstand ter plaatse

  • collega’s in je team begeleiden om hen te helpen de verandering te aanvaarden

Trainingen rond hetzelfde thema