Opleiding
E-learning

Constructieve feedback geven en ontvangen

Progress Consulting Public

Doelgroep

Iedereen die:

    • de mechanismen van feedback wil begrijpen
    • de rol van feedback in communicatie wil begrijpen
    • feedback wil leren geven en ontvangen om het in te zetten als motivatietool
Progress Consulting Clock

Duur

  • 1 dag

Maak van feedback iets positiefs

Feedback is onmisbaar in een professionele omgeving. Het helpt medewerkers om zichzelf beter te begrijpen, hun interactie met anderen te verfijnen en zich te ontwikkelen binnen de organisatie.

Toch wordt feedback niet altijd als positief ervaren. Het wordt soms gezien als kritiek of als bedreigend, terwijl het net een krachtig middel kan zijn om te motiveren, te versterken en vooruitgang te stimuleren.

In deze opleiding leert u:

  • hoe u constructieve feedback formuleert die gericht is op groei, ontwikkeling en samenwerking
  • hoe u op een professionele manier omgaat met de feedback die u zelf ontvangt
  • hoe u feedback vraagt om zelf beter te worden

U krijgt praktische tools aangereikt om feedback om te vormen tot een hefboom voor individuele én collectieve prestaties.

Doelstellingen

01

Assertief negatieve feedback geven met respect voor de gevoeligheden van uw gesprekspartner

02

Positieve feedback geven

03

Inzicht verwerven in de verschillende soorten communicatie

04

Feedback vragen

Lesmethode

  • een educatieve, participatieve en speelse aanpak die betrokkenheid en leerplezier stimuleert
  • interactieve werkvormen die uitnodigen tot reflectie en samenwerking
  • praktijkgerichte opleiding met focus op directe toepasbaarheid
  • oefeningen en rollenspellen gebaseerd op realistische situaties

Lesprogramma

  • inzicht in het verschil tussen verschillende vormen van feedback
  • overzicht van de basisprincipes van assertieve communicatie
  • aanleren en toepassen van de DESC-methode voor het geven van positieve en corrigerende feedback
  • rollenspel: feedback geven in lijn met uw eigen sociale stijl en die van de ander
  • basisprincipes van actief luisteren als fundament voor wederzijdse communicatie
  • praktische tool om op een constructieve manier feedback te ontvangen en ermee aan de slag te gaan
  • opstellen van een individueel actieplan om feedbackvaardigheden te versterken in de praktijk

Trainingen rond hetzelfde thema