Doelgroep
- iedereen die moet verkopen en prospecten of klanten telefonisch moet overtuigen
Duur
- halve of volledige dag
Weerstand overwinnen, afspraken maken en de beslissing binnenhalen*
Telefonisch contact – of videobellen – blijft één van de snelste en meest directe manieren om een prospect of klant te bereiken. Maar hoe zorgt u ervoor dat zo’n gesprek ook effectief leidt tot een afspraak of zelfs een verkoop?
In deze opleiding leert u:
- hoe u gestructureerd verkoopt via de telefoon
- hoe u overtuigingskracht opbouwt in de eerste seconden van het gesprek
- hoe u een sterke lijst met telefonische verkoopargumenten opstelt
- hoe u omgaat met weerstand en bezwaren doelgericht pareert
- welke technieken helpen om gesprekken vlot richting een concreet engagement of beslissing te sturen
Kortom: u ontwikkelt de vaardigheden die nodig zijn om via telefoon of videoconferentie overtuigend te communiceren, vertrouwen op te bouwen én resultaat te boeken.
*beschikbaar in de formule ‘Hoe beter verkopen op afstand?’
Doelstellingen
Aan de hand van praktische oefeningen en een sterke interactiviteit met de deelnemers reikt deze operationele opleiding de sleutels aan om effectiever te verkopen aan de telefoon.
Lesmethode
- combinatie van theoretische inzichten en praktische toepassingen
- groepsreflecties onder begeleiding van de lesgever, met ruimte voor uitwisseling
- realistische simulaties gebaseerd op telefoonsituaties uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers, gevolgd door analyse en feedback
- uitwerken van gespreksgidsen en effectieve antwoordstrategieën op veelvoorkomende bezwaren
Opleidingsprogramma
- presentatie van de basisprincipes voor duidelijke en doelgerichte communicatie
- tips en technieken om u optimaal voor te bereiden op een telefonisch verkoopgesprek
- oefening om persoonlijke belemmeringen en verlegenheid te overwinnen
- overzicht en structuur van de belangrijkste stappen in telefonische verkoop
- opbouw van een krachtige en overtuigende openingspitch
- introductie van de ABCD-methode: assistentie, behoefte, conclusie, data
- workshop: omgaan met bezwaren, met speciale focus op prijsgerelateerde tegenwerpingen
- inleiding tot de kernprincipes van overtuiging en beïnvloeding
- oefening om besluitvorming bij de klant assertief en respectvol te stimuleren
- opstellen van een individueel actieplan om het geleerde te verankeren in de praktijk