Opleiding

Omgaan met emoties

Progress Consulting Public

Doelgroep

  • iedereen die zijn sociale en emotionele intelligentie wil ontwikkelen of versterken
Progress Consulting Clock

Duur

  • 1 of 2 dagen

Vergroot uw welzijn en versterk uw interacties door bewust om te gaan met emoties

Het is volkomen normaal om u af en toe blij, boos, verdrietig, angstig of opgewekt te voelen — of het gewoon even gehad te hebben. Emoties maken deel uit van wie we zijn. Maar als we er niet bewust mee omgaan, kunnen ze ook negatieve gevolgen hebben voor onszelf en onze omgeving.

In deze opleiding leert u hoe u uw emotionele intelligentie ontwikkelt en versterkt, zodat uw emoties bijdragen aan een constructieve sfeer, zonder dat u uzelf hoeft weg te cijferen. U leert beter begrijpen wat u voelt, hoe u daar op een passende manier mee omgaat en hoe u anderen op een evenwichtige manier tegemoet treedt.

Want emotionele wijsheid is een krachtig leiderschapsinstrument en … de koninklijke weg naar duurzame, respectvolle resultaten.

Doelstellingen

01

Uzelf bewust zijn van uw emoties en ze benoemen

02

Uw emotionele energie kanaliseren

03

Uw interacties met de anderen beheren met behulp van tools voor emotionele intelligentie

Lesmethode

  • delen van inhoud en theoretische inzichten op een toegankelijke manier
  • rollenspellen om emotionele situaties realistisch te oefenen
  • oefeningen voor individuele reflectie en groepsuitwisseling
  • optionele zelfdiagnostische vragenlijst voor meer zelfinzicht
  • ondersteunende videofragmenten ter illustratie en bespreking

 

Opleidingsprogramma

  • het model van Daniel Goleman: vier domeinen van emotionele intelligentie en twaalf bijbehorende competenties
  • universele emoties: wat ze uitlokken, welke rol ze spelen en welk effect ze hebben
  • sociale emoties: inzicht in hun triggers, betekenis en impact op interacties
  • automatische gedachten en hun invloed op gedrag en beleving
  • werken aan eigenwaarde en het versterken van zelfvertrouwen
  • technieken om boosheid te kanaliseren en constructief om te gaan met de boosheid van anderen
  • herkennen van denkvervormingen: het negatieve innerlijke stemmetje, het Pygmalion-effect en het Halo-effect
  • technieken om uzelf af te schermen van storende invloeden of ongewenste boodschappen
  • actief luisteren en empathisch reageren als fundamenten voor kwaliteitsvolle communicatie
  • principes van beïnvloeding toepassen met respect en effectiviteit
  • opstellen van een persoonlijk actieplan om de verworven inzichten toe te passen in de praktijk

Trainingen rond hetzelfde thema