Doelgroep
- Jezelf effectief voorbereiden op contextueel, technisch en mentaal vlak.
Duur
- 2 dagen
Hoe breng je elk onderhandelingsgesprek tot een goed einde om
rendabele en duurzame overeenkomsten af te sluiten?
Wat zijn de stappen in een succesvolle onderhandeling? Hoe krijg je een prijs omlaag? Hoe stel je een onderhandelingsplan op? Hoe kom je tot een win-winoplossing? Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die zijn onderhandelings- en overtuigingspotentieel verder wil ontwikkelen. We reiken je een effectieve en bewezen methode aan om succesvol te onderhandelen, zowel commercieel als intern binnen je bedrijf.
Lesmethode
- Toolbox, templates, canvas
- Video’s om de begrippen te illustreren
- Rollenspellen met waarnemers en debriefing
- Reflectie rond casussen die de deelnemers zelf hebben meegemaakt
Lesprogramma
- De 4 stappen in het onderhandelingsproces, wat gebeurt er in elke fase en de beschikbare tools per fase.
- De voornaamste communicatievectoren: vragen stellen, luisteren, herformuleren, argumenteren, omgaan met bezwaren.
- Basisbegrippen: voorwerp, onderwerp, streefpunt, weerstandspunt, openingsbod, speelruimte, ZOPA (Zone of Possible Agreement), BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement).
- Voorbereidingswerkbladen en hoe je ze invult.
- Openingsbod: anchoring, framing, recentheidseffect, perceptie, contrast.
- De verschillende soorten openingsbod: eennbod uitdenken en reageren op het bod van anderen.
- De regels voor toegevingen.
- De grote competitieve tactieken.