Opleiding

Leren onderhandelen

Progress Consulting Public

Doelgroep

  • iedereen betrokken bij commerciële activiteiten, conflictoplossing, het delen van beperkte middelen of het creëren van waarde
Progress Consulting Clock

Duur

  • 2 dagen

Onderhandelen met resultaat: naar rendabele en duurzame akkoorden

Hoe zorgt u ervoor dat elk onderhandelingsgesprek leidt tot een constructieve en winstgevende uitkomst? Wat zijn de stappen van een succesvolle onderhandeling? Hoe verlaagt u op een slimme manier een prijs? En hoe stelt u een concreet onderhandelingsplan op dat leidt tot een evenwichtige win-win?

In deze praktijkgerichte opleiding ontdekt u een bewezen en doeltreffende methode om uw onderhandelingsvaardigheden te versterken, zowel in commerciële contexten als bij interne onderhandelingen binnen uw organisatie.

Voor iedereen die zijn overtuigingskracht wil vergroten en met vertrouwen duurzame afspraken wil maken.

Doelstellingen

01

Uzelf contextueel, technisch en mentaal voorbereiden

02

Een verkennend gesprek voeren

03

Een openingsbod uitdenken en reageren op het bod van anderen

04

De dynamiek van toegevingen en compensaties

05

Een akkoord bereiken of een akkoord over het niet-akkoord

Lesmethode

  • praktische toolbox met templates en canvasmodellen voor directe toepassing
  • video’s ter illustratie van kernbegrippen en onderhandelingstechnieken
  • rollenspellen met observatoren en gestructureerde debriefing achteraf
  • reflectie en analyse op basis van cases aangebracht door de deelnemers

Opleidingsprogramma

  • de 4 stappen in het onderhandelingsproces: wat gebeurt er in elke fase en welke tools kun je gebruiken
  • de belangrijkste communicatievaardigheden: vragen stellen, luisteren, herformuleren, argumenteren en omgaan met bezwaren
  • kernbegrippen in onderhandelen: voorwerp, onderwerp, streefpunt, weerstandspunt, openingsbod, speelruimte, ZOPA (Zone of Possible Agreement), BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement)
  • voorbereidingswerkbladen en instructies voor het correct invullen ervan
  • het openingsbod: technieken zoals anchoring, framing, recentheidseffect, perceptie en contrast
  • soorten openingsbod: zelf een bod formuleren en adequaat reageren op het bod van anderen
  • de basisregels rond toegevingen en hoe je ze strategisch toepast
  • een overzicht van de belangrijkste competitieve onderhandelingstactieken

Trainingen rond hetzelfde thema