Doelgroep
- keyaccountmanagaers die net nieuw zijn in hun functie en uit een commerciële functie komen
- keyaccountmanagers die hun vaardigheden willen bestendigen en uitbreiden
- commercieel directeurs en operationeel verantwoordelijken voor een keyaccountmanagerteam die hun aanpak verder willen ontwikkelen
Duur
- 1 dag
Uw klantenportefeuille opvolgen, activeren en binden
Langdurige klantenbinding begint bij sterke, kwaliteitsvolle relaties. Topverkopers weten hoe ze hun klantenportefeuille strategisch analyseren: ze bepalen het ontwikkelingspotentieel per klant, activeren hun netwerk proactief en bouwen zo aan een gericht commercieel actieplan.
In deze opleiding krijgt u de juiste tools en inzichten aangereikt om:
- uw klanten systematisch op te volgen
- gerichte acties te ondernemen om klanten te activeren
- duurzame klantrelaties op te bouwen en te versterken
Zo ontwikkelt u een gestructureerde en doeltreffende aanpak om van klanten trouwe partners te maken.
Doelstellingen
Wat is een klantenportefeuille?
Hoe analyseert u die?
Hoe bindt u klanten?
Hoe breid u uw portefeuille uit door middel van prospectie?
Lesmethode
- opstellen van een concreet en gestructureerd account business plan
- strategische klanten in kaart brengen en een netwerkplan ontwikkelen voor keyaccounts
- uitwisseling van ervaringen en best practices uit verschillende sectoren
- gebruik van diverse tools om de implementatie van uw actieplan te versnellen
Opleidingsprogramma
- analyse van uw klantenportefeuille met een kwantitatieve benadering
- opstellen van een klantentypologie om segmentatie en aanpak te verfijnen
- technieken om klanten te activeren en betrokken te houden
- opstellen van een actieplan en bepalen van uw commerciële prioriteiten
- interactieve workshop: hoe bindt u klanten?
- tips en methodes om nieuwe opportuniteiten te detecteren bij bestaande klanten
- aanpak om klanten vlot te begeleiden van de ene servicelijn naar de andere
- het driesterrengesprek: een gestructureerde en succesvolle business review met key accounts
- bouwen aan uw persoonlijk ontwikkelingsplan als accountmanager