Doelgroep
- projectverantwoordelijken
- innovatiemanagers
- projectleiders in product-dienstontwikkeling
- R&D-managers
- marketing- en verkoopmanagers
Duur
- 2 dagen opleiding in bootcamp-stijl om de methode waar iedereen het over heeft in kleine groepjes uit te testen in een omgeving die de creativiteit bev- ordert.
Ervaar zelf de methode achter succesvolle innovatie
In een wereld die voortdurend verandert, streven organisaties ernaar om te blijven innoveren en relevant te zijn voor hun klanten. Design Thinking – ooit voorbehouden aan designers – is nu een breed toegepaste aanpak waarin de gebruikerservaring en samenwerking centraal staan.
Deze methode plaatst de mens en het collectief op de voorgrond, en is daardoor uitermate geschikt voor innovatie: u ontwikkelt oplossingen mét en vóór de gebruiker.
Verdwaalt u soms in de vele buzzwoorden rond innovatie? Wilt u vooral zelf aan de slag en ervaren hoe het werkt? Dan is deze opleiding precies wat u zoekt.
Lesmethode
-
directe en praktische toepassing van de methode
-
werken met concrete tools die u na de opleiding meteen kunt inzetten
-
leerervaring met energie, creativiteit en plezier!
Lesprogramma
-
introductie tot design thinking: oorsprong, succesfactoren en mogelijke valkuilen
-
creëren van een standaardklantprofiel met behulp van persona-tools
-
werken met de customer empathy map en user journey map
-
kennismaking met tools zoals het Ishikawa-diagram en mindmapping
-
pitchoefeningen om uw project helder en overtuigend te presenteren
-
twee brainstormtechnieken om ideeën te genereren en twee structurerende tools om ze te ordenen
-
designoefening rond het MVP-concept (Minimum Viable Product)
-
verschillende vormen van prototyping verkennen
-
gebruikersfeedback verzamelen en interpreteren
-
tool: gespreksgids met gerichte vragen om ideeën kritisch te bevragen
-
persoonlijk actieplan: hoe pas ik de principes van design thinking toe in mijn werk?