Doelgroep
- iedereen: team- en projectleiders, communicatie, marketing, verkoop, R&D
Duur
- 1 of 2 dagen
Ontwikkel het potentieel van uw medewerkers
De tijd van de eenzame uitvinder is voorbij. Maar zijn we dan beland in eindeloze brainstormsessies vol kleurrijke post-its zonder duidelijke richting?
In deze opleiding ontdekt u hoe innovatieve teams te werk gaan. U maakt kennis met de fundamenten van doeltreffende groepscreativiteit en leert welke brainstormmethodes uw team kunnen activeren en tot concrete actie aanzetten.
Zowel het begeleiden van creatieve processen als het inzetten van doelgerichte technieken en praktische tools komen uitgebreid aan bod. Zo versterkt u niet alleen de creativiteit van uw team, maar ook hun vermogen om ideeën om te zetten in resultaten.
Leerdoelen
Een groep begeleiden richting potentiële oplossingen
Een groep aanzetten om ideeën om te zetten in acties
Lesmethode
-
een volledige dag gericht op het verkennen en toepassen van enkele sleutelmodellen voor brainstormsessies
-
praktische oefeningen om verschillende brainstormtechnieken uit te testen in groep
-
mogelijkheid tot begeleiding en gerichte feedback op brainstormsessies binnen uw eigen werkomgeving
Opleidingsprogramma
-
het onderscheid tussen innovatie, design thinking en creativiteit
-
voorwaarden voor het tot stand komen van collectieve intelligentie
-
de principes van collectieve intelligentie volgens Émile Servan-Schreiber
-
starten met brainstormen: de vier spelregels van Alex Osborn
-
check-intechnieken om deelnemers te activeren
-
creatieve dynamiek stimuleren via doelgerichte begeleidingsmethoden
-
brainstormtechnieken zoals Lotus Blossom en Challenge Assumptions
-
formats zoals World Café en Brainwalking om ideeënstromen te bevorderen
-
denken in perspectieven met de denkhoeden van Edward de Bono
-
de kunst van krachtige en stimulerende vraagstelling
-
ideeën structureren en selecteren met de COCD-box
-
de test- en validatiefase van ideeën
-
digitale tools voor brainstormsessies: Mural, Wooclap …