Doelgroep
-
iedereen die luistervaardigheid en reacties wil verbeteren
Duur
- 1 dag
Ontwikkel uw empathische vaardigheden
Empathie is uzelf verplaatsen in iemand anders, uzelf openstellen voor de behoeften en gevoelens van de ander. Maar hoe gaat dat concreet? Hoe luistert u écht actief? En hoe brengt u eerlijke feedback zonder confronterend te zijn? In deze opleiding leert u hoe u met meer soepelheid reageert en uw communicatiestijl afstemt op uw gesprekspartner. Voor meer rust, begrip en doeltreffendheid in professionele relaties.
Doelstellingen
Aan het einde van de opleiding zijn de deelnemers in staat om actief te luisteren bij het meewerken aan projecten.
Assertief communiceren
Samenwerken in projecten
Een actieplan opstellen om te verbeteren
Lesmethode
- analyse van video’s en situaties, rollenspellen
- speelse quizzen om na te denken over actieve luistervaardigheden
Opleidingsprogramma
- verschillen tussen sympathie, empathie, mededogen …
- communicatiefilters
- valkuilen: oordelen, vertekenen, veralgemenen …
- beelden, overtuigingen, waarden, vooroordelen
- de piramide en verschillende niveaus van actief luisteren
- herformuleren: principes en technieken
- empathie: principes en technieken
- oefenen om uzelf in iemands situatie te verplaatsen
- assertief zijn om in een project te passen
- de verschillende vormen van communicatie: agressiviteit, assertiviteit, manipulatie, onderwerping
- doeltreffend communiceren in een moeilijke situatie
- een moeilijke boodschap overbrengen
- de juiste afstand vinden