Strategisch advies

Denk toekomstgericht in een veranderende wereld.

Een strategie bepaalt de langetermijndoelen van de onderneming. Ze plant welke acties en hulpmiddelen nodig zijn om die doelen te bereiken.

Alfred Chandler, 1962

Hoe kan een strategieadviseur u helpen?

  • In onze huidige VUCA-wereld (volatile, uncertain, complex, ambiguous) moeten managers hun strategie voortdurend bijwerken. De organisatie moet immers competitief blijven en steeds meer waarde aan de markt toevoegen. Dankzij strategisch advies kan een onderneming zich beter positioneren. Ze kan haar prioriteiten herzien om haar concurrentiepositie te verstevigen. Hoe kan uw onderneming het verschil maken en op een innovatieve manier blijven groeien? Met welke strategie blijft uw organisatie ook in de toekomst relevant?
  • Wanneer het aantal projecten exponentieel toeneemt, vinden veel managers het jammer dat ze zich niet langer voldoende kunnen concentreren op de strategie. Hoe ziet uw bedrijf er binnen vijf jaar uit? Zijn uw visie en uw missie duidelijk? Is uw organisatie innovatief genoeg voor de markt?
  • Het is mogelijk dat niet iedereen in een bedrijf dezelfde targets voor ogen heeft. De ambities zijn niet duidelijk en worden niet gedeeld. In het ergste geval gaat er veel kostbare tijd verloren door conflicten tussen leden van de directie of onenigheid over prioriteiten. Wilt u alle neuzen in dezelfde richting krijgen? Heeft u nood aan een duidelijke en inspirerende strategische roadmap?
  • Ook als uw strategie helder is en iedereen dezelfde visie deelt evolueren klantenverwachtingen en concurrenten supersnel. U moet uw strategische positionering regelmatig herzien, anders loopt u het risico achterop te hinken. U wilt uw leiderspositie behouden met een geloofwaardige en aantrekkelijke identiteit. Dat vereist veel werk. Zorg daarom voor een efficiënt strategisch plan om uw competitiviteit en eigenheid te verstevigen.
Lean Management

Wat zijn de belangrijkste pijlers van strategisch advies?

Een fusie, een productlancering, de klantenrelatie verbeteren, digitale transformatie of een nieuwe markt betreden? Een strategische (her)positionering komt vaak van pas!

1.

Onze consultants beginnen met een analyse van de strategische problemen. Hierbij maken ze gebruik van de geavanceerdste strategie-instrumenten, zoals SWOT, de BCG-matrix en de waardeketen van Porter.

2.

Daarna worden de beoogde visie en de hoofdlijnen van de organisatie bepaald.

3.

Weet u niet waar te beginnen? Een strategisch plan bevat actiepunten om meer groei te creëren en de waardeketen te verbeteren.

4.

Tot slot houden we ervan om af en toe directiecomités bij te wonen en strategieworkshops te helpen organiseren.

Download nu onze klantcases

Ziehier een samenvatting van 6 opdrachten die de verschillende expertisedomeinen van onze business line Management Advisory vertegenwoordigen. Deze referenties tonen aan dat we in staat zijn om op een pragmatische en systemische manier te reageren op de grote uitdagingen waarmee organisaties vandaag en morgen geconfronteerd worden.

Ontdek ook onze strategie-coachings

Bekijk onze opleidingen