23 en 24 maart 2020 (Brussel)

Omgaan met Stress

Hoe kan ik mijn emotionele controle verbeteren?

Ontdek door middel van onze training de sleutels om stress te vermijden en te beheersen op een dagelijkse basis. Begrijp de mechanismen die ten grondslag liggen aan stress en leer op een rustige manier om te gaan met de situaties die deze stress veroorzaken. Tot slot moet u uw stress temmen om er een bondgenoot van te maken in uw persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Doel(en)

Aan het einde van de training, de deelnemers :

  • zal het mechanisme van de stress hebben begrepen
  • zullen in staat zijn om hun eigen stressmanagement strategie te ontwikkelen en zullen remedies hebben gevonden om met hun stress om te gaan.
  • zullen in staat zijn om hun emotionele controle te verbeteren in stressvolle situaties.
  • zullen in staat zijn om hun individuele middelen te mobiliseren
  • zal ontspanning en ademhalingstechnieken hebben geleerd

Programma

Eerste dag

Inleiding

  • Presentaties
  • Doelstellingen
  • Opleidingsplan 
  • Definitie van werkingsregels in de opleiding

Volgorde 1 - Stress: Definiëren van Elementen

  • Wat is stress?
  • Oorzaken van stress in het dagelijks leven

- In het leven in het algemeen 
- Op het werk: alledaagse situaties

  • Een stressfactor op het werk: verandering

- Verandering: Mythes en Realiteit
- Fasen van verandering
- Weerstand tegen verandering
- De assimilatie van verandering
- Waarom is verandering een "stressfactor"?
- Hoe omgaan met stress in relatie tot verandering? Hoe begeleidt u uw medewerkers bij verandering? Hoe kan men de stress die erdoor wordt veroorzaakt verminderen?


Volgorde 2 - Stress: hoe werkt het en de gevolgen ervan?

  • Stress: hoe werkt het?
  • Fasen van stressreactie: beschrijving van een aanpassingsproces.
  • Biologische reacties op stress
  • De Fysieke Gevolgen van Stress: van psychische stoornissen tot somatische aandoeningen
  • Psychologische, emotionele en gedragsmatige reacties op stress
  • De organisatorische, intellectuele, relationele en gedragsmatige gevolgen van stress

Volgorde 3 - Allemaal verschillend in het licht van stress

  • Naar "optimale stress" voor iedereen
  • Individuele verschillen in het gezicht van stress: "externalistische" en "internalistische" houdingen

Tweede dag

Opeenvolging 4 - Stressmanagement in teams

  • Beheer van de stress op het werk in het team

- Invloedszones van elk lid van het team
- Tolerantie en respect voor rechten
- Effectieve kritiek en positieve versterking: gebruik maken van assertiviteit met respect voor anderen
- Empathie en actief luisteren


Volgorde 5 - Individueel omgaan met stress

  • Individueel beheer en stressmanagementstrategieën

- Weten hoe je relaties met anderen moet beheren
- Jezelf laten gelden in het bijzijn van anderen: je relatie met jezelf veranderen!

  • Beter communiceren

- Neem effectieve taal aan

  • Hebben een echte levensfilosofie

- Bepaal uw levensprioriteiten
- Hebben een beter zelfbeeld
- Weet hoe u uw emoties kunt beheersen in stressvolle situaties
- Positieve emoties opwekken
- Redenen zijn anders. De manier waarop hij de wereld ziet veranderen. Weten hoe je positief moet zijn.
- Zoek sociale steun en morele hulp van anderen.

  • Weten hoe je moet ontspannen om gedrags- en emotionele gewoontes te veranderen, om afstand te nemen

- Ademhalingstechnieken
- Met behulp van de principes van mindfulness (het terugbrengen van de aandacht naar het huidige moment, het onderzoeken van sensaties)

  • Een gezondere levensstijl

- Het tegengaan van valse middelen
- De behoeften van het lichaam
- Slapen
- Goede voeding
- Fysieke activiteit
- Hobby's


Volgorde 6 - Opstellen van een actieplan

Onderwijsmethode 

  • Debat -discussie. In de plenaire vergadering, een opsomming van real-life situaties.
  • Workshop in subgroepen over verandering: tips en trucs voor het managen van stress met betrekking tot verandering.
  • Quiz over vooropgezette ideeën over stress.
  • Benadering van de diversiteit aan profielen, evaluaties en reacties op stress door middel van een vragenlijst die het subjectieve gevoel van stress dat door elke persoon wordt gevoeld onderzoekt.
  • Oefeningen in assertiviteit in de relatie met anderen (het geven van positieve en negatieve feedback), actief luisteren en empathie. 
  • Oefeningen in assertiviteit en zelfrespect.
  • Communicatieoefeningen: het aannemen van een effectieve taal en weten hoe deze aan te passen aan anderen.
  • Workshop in subgroepen om de situatie te inventariseren: stressvolle gedachten identificeren, gedachten aan kritiek onderwerpen, minder stressvolle gedachten ontwikkelen en deze geleidelijk aan implementeren, voortbouwen op positieve overtuigingen en gedachten.
  • Ontspanningsworkshop: met behulp van eenvoudige methoden die op kantoor kunnen worden gebruikt.
  • Quiz over positieve en negatieve elementen, over de invloed hiervan op stress, over de invloed van stress op hen.
Formateur